Projecte:
"Programa de Formació per a famílies acollidores"

Aquest projecte que forma part del Practim I de psicopedagogia que estic cursant a la UOC, s'emmarca dins de la meva feina a l'EAIA Municipal de Tarragona com a estratègia innovadora d'intervenció grupal amb les famílies que tenen acollit un infant o adolescent amb el qual tenen alguna relació de parentiu.

Pla de Treball


1. Títol del projecte
Programa de formació per a l’acolliment en família Extensa
2. Descripció del tema del projecte

L’àmbit en el qual s’emmarca el present projecte és el de Intervenció socioeducativa i comunitària.

L’organisme en el qual es portarà a terme és l’Institut Municipal de Serveis Socials de Tarragona. I el servei en el qual es desenvoluparà és l’Equip d’Atenció a la Infància i l’Adolescència (EAIA).

Actualment, l’EAIA està compost per quatre figures professionals que treballen interdisciplinariament, encara que també tenen funcions que els són específiques de cadascuna de les disciplines, són les següents:Treballador/a social, Psicòleg/a, Pedagog/a i Educador/a.

Així que en aquest servei no hi ha la figura del psicopedagog, però en aquest projecte s’intentarà demostrar que seria bo que hi fós per a complementar algunes de les funcions i tasques de l’EAIA i, fins i tot, per introduir-ne de noves que s’ha detectat mitjançant un anàlisi de necessitats de les famílies ateses.

Les funcions pròpies de l’EAIA, recollides en el document marc d’aquest servei són:Intervenció individualitzada a les famílies i infants, col•laboració institucional i treball en xarxa.

La funció que podríem dir que és el principal encàrrec de l’EAIA és la de l’atenció individualitzada. Resumidament consisteix en atendre els casos que arriben derivats d’altres serveis com justícia, infància o serveis socials en els quals s’ha detectat una possible situació d’alt risc social en un infant, es fa un estudi diagnòstic en el que es determina aquest risc social i es proposa, si s’escau, la mesura per adient per aquell infant. En aquest moment poden passar dues coses ben diferenciades: que es conclogui que l’infant no està en risc social i es tanqui l’expedient de risc o que, en canvi, es detecti que està en alt risc social i conclogui que la mesura més adequada per a l’infant sigui la separació de la seva família biològica i buscar una alternativa per a ell.

En aquest últim cas, la primera de les alternatives que és té en compte és l’existència de família extensa de l’infant que se’n pugui fer càrrec, com uns oncles, avis, germans grans, etc. Aquesta mesura és l’acolliment simple en família extensa. Així l’EAIA el que fa és valorar aquesta família com a acollidora de l’infant que ha estat tutelat i en fa el seguiment.

En aquest projecte pretenc introduir la figura del psicopedagog en aquest moment de la intervenció socioeducativa. En el moment en el qual l’infant ja està tutelat i acollit en família extensa, moment en el qual la intervenció de la resta de l’equip de l’EAIA és molt menys intensa i més espaiada ja que l’infant ja està protegit. Però arrel de la meva feina he detectat la necessitat de poder atendre aquestes famílies acollidores oferint un espai d’ajuda i de formació continuada.

Des del mateix EAIA he pogut detectar la necessitat existent d’oferir una formació específica a aquestes famílies acollidores. Aquestes famílies, no són famílies professionals i, encara que ja hagin estat mares i pares, hem vist que tenen serioses dificultats en alguns aspectes de l’acolliment.

Aquest programa de formació es tracta d’aplicar el Curs ja existent de Formació per a l’Acolliment en Família Extensa, editat per l’Obra Social de Fundació “la Caixa” adaptant les activitats i els continguts a les característiques pròpies de les famílies acollidores i dels infants acollits. El material esmentat està dissenyat per a portar-lo a terme amb famílies acollidores de nois i noies adolescents i les famílies participants del present projecte són majoritàriament famílies acollidores d’infants d’entre 1 i 12 anys.

A més també s’ha hagut d’actualitzar tot allò relacionat amb la legislació i la terminologia de les mesures de protecció ja que amb posada en marxa de la nova llei 14/2010 dels drets i les oportunitats de la infància i l’adolescència hi hagut molt canvis significatius.

3. Supòsits teòrics del projecte

La proposta es planteja en base a la concepció constructivista de l’ensenyament i l’aprenentatge. Per aquest motiu, no se centra sols en els participants del projecte sinó en el triangle interactiu d’”alumne”- continguts - context.

Es farà una avaluació inicial de les famílies seleccionades a participar en el projecte per tal de conèixer el punt de partida i poder seleccionar i seqüenciar els continguts i les sessions de formació. La intervenció serà contextualitzada tenint en compte les característiques individuals dels acollidors, la seva situació personal i social i la seva motivació i expectatives en vers el curs.

La intervenció parteix d’un model col•laboratiu ja que s’obrirà a que la resta de l’equip també hi participi. Aquesta participació es durà a terme en diferents graus. El que es pretén que tots els membres de l’equip participin en alguna de les sessions de formació aportant qüestions específiques de la seva disciplina. Per exemple, la psicòloga de l’equip podria col•laborar en una sessió sobre el desenvolupament evolutiu de l’infant. D’aquesta manera s’ajudaria a que el projecte es consolidés un cop acabades les pràctiques.

4. Raons de la seva tria, interès i prospectiva

L’acolliment simple en família extensa és la primera mesura que es valora quan un nen o nena ha de ser separat dels seus pares. (Llei 14/2010) Es considera una bona opció mantenir el nen en contacte amb la seva família, en un context en el qual és conegut i estimat. Aquest fenomen d’acolliment en família extensa moltes vegades ja s’ha portat a terme de forma natural en les famílies sense que els professionals hagin conegut el cas per tal de poder valorar-lo i fer el seguiment. Aquest tipus d’acolliment té moltes avantatges i és per aquesta raó que es configura com la primera hipòtesi a valorar pels tècnics.

Jo, sempre he treballat en el món social com a educadora social i ara es detecta la necessitat de donar suport a aquestes famílies acollidores mitjançant la formació específica. Penso que és un camp on la figura del psicopedagog encara no hi és prou present i que seria molt adient tenint en compte l’especificitat d’aquest professional de l’educació per a intervenir en un projecte com aquest i per a fer-se un lloc en el camp social.

5. Subjectes del projecte

Els participants del programa seran famílies que han acollit a un o més infants de i amb el qual existeix un lligam familiar. Algunes de les seves característiques comunes més significatives són:

o El rol d’acollidor no s’ha planificat. L’acolliment es dur a terme en una situació de necessitat de protecció del menor i les raons poden ser des de la solidificació familiar fins a l’obligació per a evitar que el menor ingressi en un Centre Residencial o que vagi a viure amb desconeguts.

o Els acollidors no s’han preparat amb anterioritat per l’arribada del nen/a.

o Moltes vegades són avis que fa temps que no fan de pares i aquesta circumstància també fa que la distància generacional entre el nen o nena i els acollidors sigui molt gran i dificulti la relació.

o Dificultat de relació entre les famílies acollidores i els pares biològics dels infants.

6. Bibliografia bàsica necessària

o Famílies Cangur. Programa de Formació per a l’acolliment en Família Extensa. Obra Social. Fundació “La Caixa”.

o Llei 140/2010, de 27 de maig,s Oportunitats enla infància i l’adolescència.

o Insitut Català de l’Acolliment i de l’Adopció. La capsa dels records

o Insitut Català de l’Acolliment i de l’Adopció. L’acolliment de la Maria

o Insitut Català de l’Acolliment i de l’Adopció. Guia informativa sobre l’acolliment familiar


Bloc 2 Proposta metodològica

En els quadres gràfics següents he exposat cadascuna de les sessions presencials que es duran a terme en el curs. Per a cada sessió s’especifiquen els objectius concrets, els continguts, les activitats, les estratègies planificades i els indicadors d’avaluació. No he especificat els destinataris perquè en totes les sessions seran els mateixos: les famílies acollidores participants del curs. Totes les sessions tindran dues hores de durada amb un descans de 20 minuts en que es convida a les famílies a cafè i pastes.

Els Indicadors d’avaluació seran els mateixos per a totes les sessions:

- Fitxa en la que els participants opinen sobre una sèrie de qüestions. (veure annex1)

- Fitxa per al professional que du a terme la sessió.

Els recursos materials utilitzaré a les sessions seran:

- Ordinador portàtil i projector

- Pissarra i retoladors de colors

- Les fitxes i els vídeos corresponents a cada sessió
Fase 1: Detecció de necessitats i Diagnòstic inicial

Objectius:

- Definir les principals necessitats i més genèriques de les famílies que són acollidores i tenen parentiu amb els infants acollits per tal de definir els objectius a treballar en el projecte.

- Seleccionar les famílies participants d’entre les famílies que actualment estan en mesura d’acolliment simple en família extensa de l’EAIA tenint en compte uns criteris.

Activitats i Continguts:

- Criteris a l’hora de seleccionar a les famílies acollidores.

- Documentació complementaria referent a les dificultats més freqüents en famílies acollidores extenses.

- Experiència pròpia i dels companys de l’EAIA referent a les dificultats de les famílies acollidores.

Instruments i tècniques:

- Estudi de la documentació.

- Estudi i reflexió de diferents situacions viscudes de les famílies acollidores.

- Entrevistes amb els professionals de l’EAIA per a extreure informació rellevant a l’hora de realitzar la selecció de les famílies.

- Entrevistes a les famílies acollidores per a copsar les seves expectatives i motivació.

Indicadors d’avaluació:

- Implicació dels professionals de l’EAIA en el projecte

- Adequació dels objectius plantejats pel projecte a les necessitats de les famílies seleccionades

Fase 2: Preparació de les sessions

Objectius:

- Definir de forma més concreta els objectius del projecte.

- Dissenyar les sessions de posada en pràctica del projecte.

Activitats i Continguts:

- Estudi del material: “Programa de Formació per a l’acolliment en família extensa”

- Preparació de les dinàmiques de cada sessió, adaptació de les fitxes de les activitats.

- Seleccionar del material que tenim, el que ens serveix i el que no i construir les sessions que es creguin necessàries.

- Posada en comú en reunió amb l’equip de l’EAIA.

Instruments i tècniques:

- Exposició i reunió d’equip

- Treball individual

Indicadors d’avaluació:

- Nivell de concreció i de preparació de les sessions tenint en compte els objectius proposats.

Fase 3: Implementació del Pla de Treball

Sessió: 1 Ens presentem Data: 6 d’octubre de 2010

Objectius: - Facilitar que els participants es coneguin entre ells.

- Potenciar un espai i un temps propis, en els quals comparteixen experiències i inquietuds.

- Presentar el contingut de les sessions i la dinàmica de funcionament del programa.

Continguts: - Les presentacions dels participants.

- Experiències personals i testimonis de famílies acollidores extenses sobre els motius que els han conduït a l’acolliment.

- Els continguts i la dinàmica de les diferents sessions.

Activitats i Estructura de la sessió:

14:30: Com que és la primera sessió, la primera mitja hora la dedicarem a la innaguració del Projecte en el que assistiran la cap d’Àrea de Serveis Socials, el referent de projectes de l’IMSST i la Cap Territorial d’infància de Tarragona.

15:00: Actitivat 1: Ens presentem

15:30: Pausa cafè tots junts

15:50 Activitat 2: Compartim experiències

16:15 Activitat 3: La roda de sessions

Instruments i tècniques utilitzades: diàlegs simultanis, pluja d’idees, projecció de vìdeo

Sessió: 2 Aspectes diferencials Data: 13 d’octubre de 2010

Objectius: - Reflexionar sobre els avantatges i els inconvenients de l’acolliment.

- Determinar les responsabilitats pròpies de cada part i aclarir el concepte d’acolliment familiar i les seves modalitats.

Continguts: - Avantatges i inconvenients de l’acolliment en família extensa

- Suport que pot rebre la família extensa

- Definicions, segons la llei 14/2010 de les tipologies d’acolliment

- Conceptes: guarda, tutela, pàtria potestat

Activitats i Estructura de la sessió:

14:30: Activitat 1: Pluja d’idees sobre els avantatges i els inconvenients de l’acolliment

15:00: Activitat 2: Drets i deures que corresponen als acollidors (estudi participatiu del contracte)

15:45: Pausa cafè

16:00: Activitat 3: Qui té la responsabilitat? Exposició de situacions quotidianes, com actuarien els acollidors?

Instruments i tècniques utilitzades: Pluja d’idees, reflexió individual i en grup, lectura, discussió dirigida, treball en grup i vídeo.

Sessió: 3 Llei 14/2010 Data: 20 d’octubre de 2010

Objectius: - Conèixer la nova llei 14/2010 dels drets i les oportunitats de la infància i l’adolescència.

Continguts: - Resum estructurat de la llei 14/2010

Activitats i Estructura de la sessió:

14:30: Activitat 1: Presentació i lectura del material realitzat per a treballar la llei. Comentaris en pluja d’idees

15:15: Pausa cafè

15:30: Activitat 2: Posem en pràctica qüestions relacionades amb la llei i intentem definir amb les nostres paraules conceptes com tutela, guarda, pàtria potestat, desemparament, etc.

Instruments i tècniques utilitzades: Pluja d’idees, reflexió individual i en grup, lectura, discussió dirigida i treball en grup.

Sessió: 4 Desenvolupament evolutiu Data: 27 d’octubre de 2010

Objectius: - Reflexionar sobre la distància generacional avis – néts acollits

- Afavorir sobre la percepció de la representació dels infants i adolescents en contrast amb la realitat actual.

Continguts: - Pinzellades sobre desenvolupament evolutiu en la primera infància

- Diferències i semblances entre les diferents èpoques.

Activitats i Estructura de la sessió:

14:30: Activitat 1: Què es capaç de fer? (Col•laboració de la psicòloga de l’equip)

15:15: Pausa cafè

15:30:Activitat 2: Què esperem dels infants i adolescents acollits?

Instruments i tècniques utilitzades:Joc de rols,pluja d’idees, reflexió individual i en grup, lectura, discussió dirigida, treball en grup i vídeo.

Sessió: 5 Relacions amb els pares Data: 3 de novembre de 2010

Objectius: - Identificar i abordar les pors, els problemes i dificultats que experimenten les famílies en la situació familiar en relació amb els pares. Proporcionar models i estratègies per a superar-les.

- Analitzar els avantatges i els beneficis que aporta a tota la família el manteniment de bones relacions familiars.

Continguts: - Les visites i els contactes de les famílies acollidores i els infants tutelats

- Avantatges i inconvenients de diferents tipus de visites.

- La preparació de la visita com a mecanisme per reduir dificultats.

- Avantatges i beneficis de mantenir bones relacions familiars

Activitats i Estructura de la sessió:

14:30: Activitat 1: Dificultats en les visites i com es poden evitar (escultura)

15:15: Pausa cafè

15:30: Activitat 2: Bones relacions i visites (vídeo i treball en grup)

Instruments i tècniques utilitzades:Escultura, pluja d’idees, reflexió individual i en grup, lectura, discussió dirigida, treball en grup i vídeo.

Sessió: 6 Els estils educatius Data: 10 de novembre de 2010

Objectius: - Identificar diferents maneres d’abordar situacions educatives i les seves conseqüències principals.

- Diferenciar les pautes d’actuació dels diferents estils educatius

Continguts: - Característiques bàsiques de l’acció socialitzadora dels diferents estils educatius: democràtic, autoritari, permissiu i indiferent.

- Característiques d’actuació de cadascun dels estils educatius

Activitats i Estructura de la sessió:

14:30: Activitat 1: Diferents maneres d’educar

15:15: Pausa cafè

15:30: Activitat 2: Els Estils educatius

Instruments i tècniques utilitzades:Pluja d’idees, reflexió individual i en grup, lectura, discussió dirigida, treball en grup i vídeo.

Sessió: 7 Els estils educatius Data: 17 de novembre de 2010

Objectius: - Conèixer i aplicar límits i normes en la vida quotidiana

Continguts:- Els acollidors tenen una tasca educativa fonamental.

- L’estil educatiu democràtic és el més adequat per instaurar límits i normes que necessita l’infant i l’adolescent.

- Conseqüències educatives, personals i socials derivades de l’aplicació de l’estil democràtic

Activitats i Estructura de la sessió:

14:30: Activitat 1: Apliquem normes en la vida quotidiana

15:15: Pausa cafè

15:30: Activitat 2: Ho hem provat a casa?

Instruments i tècniques utilitzades:Pluja d’idees, reflexió individual i en grup, lectura, discussió dirigida, treball en grup i vídeo.

Sessió: 8 La gestió positiva del conflicte Data: 24 de novembre de 2010

Objectius: - Identificar situacions conflictives que tenen lloc en el procés de l’acolliment i les seves causes.

- Analitzar diferents maneres de percebre una situació conflictiva.

- Reflexionar sobre els beneficis de la resolució satisfactòria d’un conflicte.

Continguts: Definició de conflicte i estratègies per a prevenir-lo i abordar-lo.

Activitats i Estructura de la sessió:

14:30: Activitat 1: El perquè del conflicte (estudi de casos)

15:15: Pausa cafè

15:30: Activitat 2: Quins conflictes trobem?

Instruments i tècniques utilitzades:Estudi de casos, pluja d’idees, reflexió individual i en grup, lectura, discussió dirigida, treball en grup.

Sessió: 9 La gestió positiva del conflicte Data: 1 de desembre de 2010

Objectius: - Identificar situacions conflictives que tenen lloc en el procés de l’acolliment i les seves causes.

- Analitzar diferents maneres de percebre una situació conflictiva.

- Reflexionar sobre els beneficis de la resolució satisfactòria d’un conflicte.

Continguts: - Definició de conflicte i estratègies per a prevenir-lo i abordar-lo.

Activitats i Estructura de la sessió:

14:30: Activitat 1: Diferents persones, diferents percepcions. (vídeo i pluja d’idees))

15:15: Pausa cafè

15:30: Activitat 2: Beneficis de la resolució satisfactòria d’un conflicte. (treball en grups i posada en comú)

Instruments i tècniques utilitzades:Pluja d’idees, reflexió individual i en grup, lectura, discussió dirigida, treball en grup i vídeo.

Sessió: 10 Reforç personal als acollidors Data: 15 de desembre de 2010

Objectius: - Reconèixer les pròpies potencialitats.

- Analitzar les respostes cognitives generades per situacions difícils.

- Introduir elements de reflexió per a la presa de decisions.

Continguts: - Valoració personal, autoconeixement, autoestima i autoconcepte, autoeficàcia, tolerància a la frustació.

Activitats i Estructura de la sessió:

14:30: Activitat 1: Pensar en positiu (treball en grup i diàlegs simultanis))

15:15: Pausa cafè

15:30: Activitat 2: Digues que sí quan pensis que és la millor opció (estudi de casos i treball en grups)

Instruments i tècniques utilitzades:Pluja d’idees, reflexió individual i en grup, lectura, discussió dirigida, treball en grup i vídeo.

Sessió: 11 Relació amb la comunitat i utilització de recursos Data: 22 de desembre de 2010

Objectius: - Identificar les necessitats i interessos de les famílies que puguin ser coberts pels recursos de caràcter comunitari.

- Informar als participants dels recursos comunitaris existents al territori

- Analitzar les expectatives de les famílies sobre ajuts, programes i serveis.

Continguts: - Necessitats, recursos, suports i serveis comunitaris de les famílies.

- Recursos: programes, dsiponibilitat, forma d’accés, condicions, etc.

Activitats i Estructura de la sessió:

14:30: Activitat 1: Necessitats i recursos que coneixem (treball en grups)

15:15: Pausa cafè

15:30: Activitat 2: Com fem servir els recursos? (estudi de casos)

Instruments i tècniques utilitzades:

Pluja d’idees, reflexió individual i en grup, discussió dirigida i treball en grup.

Sessió: 12 Sessió conjunta amb els infants Data: 29 de desembre de 2010

Objectius: - Cloenda de la primera edició del curs a Tarragona.

- Posada en comú i última reflexió d’allò que més ens ha agradat i/o interessat a les famílies acollidores.

Continguts: Per a aquesta última sessió el que he planificat és que siguin les mateixes famílies les que triïn quin tema els ha quedat pendent o si volen aprofundir en algun que ja s’hagi treballat.

Activitats i Estructura de la sessió:

14:30: Activitat 1:

15:15: Pausa cafè

15:30: Activitat 2: Activitat conjunta entre els infants acollits i les famílies. Dinàmica de grups per a acomiadar el curs i l’any!

Instruments i tècniques utilitzades: Pluja d’idees, reflexió individual i en grup, discussió dirigida i dinàmica de grup.

Fase 4: Avaluació del procés

Objectius:

- Avaluar el grau de satisfacció dels professionals.

- Avaluar el grau de satisfacció dels participants i de compliment de les seves expectatives respecte el projecte.

- Avaluar el grau d’assoliment dels objectius plantejats en el projecte.

- Conèixer la opinió de l’equip de l’EAIA respecte una possible nova edició del projecte.

Activitats i Continguts:

- Qüestionari inicial que ompliran les famílies on es demanarà les expectatives

- Qüestionari que ompliran els professionals que han assistit a la sessió.

- Qüestionari final que ompliran les famílies.

- Enraonaments espontanis amb les famílies participants per a copsar, durant tot el procés, el seu nivell de satisfacció.

Instruments i tècniques:

- Entrevistes informals amb les famílies

- Qüestionaris

- Reunions dels professionals

Indicadors d’avaluació:

- Grau de participació en l’avaluació